Teoretycznie wiesz, że należy pić wodę. Ale w praktyce… cóż, różnie bywa. No bo jak często pijesz wodę? Ile dziennie wypijasz wody – czystej wody?

 

Wiesz, że już 2% utrata wody w powoduje wystąpienie symptomów odwodnienia? Serce zaczyna mocniej bić . ale to nie wszystko – już tak mała utrata wody wpływa negatywnie na podejmowanie decyzji i obniża koncentrację! Wiedziałaś?! Często gdy narzekasz na ból głowy Twój organizm krzyczy do Ciebie „Wody! Daj mi wody!”.

 

Woda to bardzo ważny składnik naszego organizmu – stanowi ponad 70% masy ciała. Oczywiście jej ilość zmienia się w ciągu naszego życia, bo jest zależna od wieku, a także płci i zawartości tkanki tłuszczowej.

 

Woda pełni w naszym organizmie szereg najróżniejszych funkcji:
– reguluje temperaturę ciała – dlatego się pocisz,
– usuwa z organizmu toksyny
– jest konieczna w procesie przemiany materii
– jest świetnym rozpuszczalnikiem dla większości związków chemicznych niezbędnych do funkcjonowania
– uczestniczy w procesie trawienia
– rozprowadza składniki organiczne i nieorganiczne po całym organizmie
– ułatwia także przesuwanie się masy kałowej

 

To, ile wody należy wypić zależy od kliku czynników. To jaki prowadzisz tryb życia jest istotne – czy dużo siedzisz czy masz bardzo aktywne życie. Wiadomo – aktywność fizyczna zwiększa zapotrzebowanie na wodę.

 

Także to, co jesz ma znaczenie. Duża ilość warzyw i owoców zmniejsza zapotrzebowanie na wodę. Co wynika z faktu, że warzywa i owoce mają w sobie dużą ilość wody. Dlatego tak chętnie zjadamy arbuzy gdy jest ciepło  jeśli w Twoim menu jest dużo mięsa, jaj czy produktów słonych wtedy oczywiście zapotrzebowanie na wodę jest większe. O tym chyba nie muszę przekonywać, prawda?
Klimat też ma wpływ na to ile pijemy. W gorącym i suchym chce się pić znacznie więcej niż wilgotnym i zimnym klimacie.

 

Jaką ilość tak naprawdę powinno się pić? Różne źródła różnie podają. Od 1,5 do 2,0l wody na dobę. Ale to też sprawa indywidualna. No i najważniejsza sprawa – słuchanie samej siebie, słuchanie własnego ciała i picie wody gdy odczuwasz pragnienie. Dlatego uważność jest tutaj tak istotna.

 

A co z piciem wody w czasie posiłku? Najlepiej gdy się jej nie pije lub około pół szklanki. A to dlatego, że woda rozpuszcza enzymy trawienne utrudniając tym samym wydobycie cennych składników odżywczych. Zaleca się, aby pić ok. półgodziny przed posiłkiem lub godzinę po posiłku.
Spożywanie wody ma wiele zalet, że nasuwa się pytanie czy da się wodę przedawkować? Da się. I są tego skutki. Przy nadmiernym piciu wody może dojść do spowolnienia przemiany materii – a tego przecież na pewno nie chcesz! Medycyna chińska mówi także o spadku energii całego ciała i dodatkowo o zwiększonym apetycie na produkty pochodzenia zwierzęcego.

 

Częściej jednak pijemy za mało wody. I to również ma wpływ na nasz organizm. Mogą wystąpić zatrucia, zaparcia, napięcia, skurcze, suchość w ustach, suchość skóry, stany zapalne czy przejadanie się – przecież woda świetnie wypełnia żołądek!

 

To, co warto zrobić to wyrobić w sobie nawyk, aby każdego ranka i wieczora wypijać szklankę wody z sokiem z cytryny. Najlepiej sok z połówki cytryny na szklankę wody. Możesz ustawić sobie przypomnienie w telefonie na początek. Później samo wejdzie w krew.

 

Wiele osób nie lub smaku wody. Jest i na to rozwiązanie – wody smakowe. Unikaj jednak tych kupowanych. Często mają dodatek cukru a to przecież puste kalorie i wcale ich nie chcesz. Jeśli nie mają cukru to mają substancje słodzące – aspartam, acesulfam K, sacharynian czy cyklaminian. Nie są one dobre dla naszego zdrowia. Uważane są wręcz za rakotwórcze. Wody smakowe oferowane w sklepach mają także konserwanty jak choćby benzoesan sodu czy sorbinian potasu. Też ich nie chcesz. Woda to czysty produkt. Bez ulepszaczy. Bez cukru. Bez konserwantów. Pamiętaj o tym wybierając wodę do picia.

 

Wody smakowe z powodzeniem możesz zrobić sobie w domu. Możliwości całe mnóstwo. Możesz dodać do niej plasterki cytrusów (pamiętaj, aby wybierać te ekologiczne, bez konserwantów), kawałki arbuza, mango, melona, plasterki ogórka – to, co lubisz. Możesz dodać miętę, melisę, szałwię czy bazylię. Taka woda będzie nie tylko świetnie smakować, ale i będzie dobra dla organizmu. Do działa zatem!