Iwona young-fitness-girl-running-up-the-stairs-picjumbo-comKucharska, diet coach, wspomaga ludzi w procesie zmiany nawyków żywieniowych i stylu życia
Każdy z nas doświadcza zmian w swoim życiu. Jedne są ważne inne mniej ważne. Przed niektórymi zmianami zastanawiamy się długi czas zanim podejmiemy decyzję. A czasem zmieniamy coś impulsywnie. Zazwyczaj jednak coś nas do zmiany motywuje. Uświadamiamy sobie, że mamy jakąś niezaspokojoną potrzebę, na tyle silną, że motywuje nas to do działania. Potrzeba to nic innego jak odczucie związane z brakiem czegoś ważnego dla nas, dla naszego zdrowia czy rozwoju.
Pomiędzy odczuciem potrzeby a samym działaniem jest jeszcze motywacja.
Motywacja do zmiany nawyków żywieniowych czy stylu życia to siła, energia do przełamania dotychczasowych zachowań czy nawyków. To gotowość do podjęcia wysiłków aby zaspokoić potrzebę, aby zmienić, to, co mi nie służy. Motywacja może być wewntęrzna, pochodząca ode mnie samej, oparta na moich pragnieniach i oczekiwaniach lub zewnętrzna oparta na cudzym oglądzie rzeczywistości, oczekiwaniach i ocenie sytuacji. W procesie zmiany bardzo ważne jest odnalezienie w sobie motywacji wewnętrznej. Wtedy szasne na działanie i osiągnięcie celu są znacznie wyższe w porównaniu do motywacji zewnętrznej. Motywacja zewnętrzna może być dobra na początek, aby ruszyć z miejsca. Nie jest ona jednak wystarczająca do osiągnięcia celu, najczęściej jej działanie jest krótkie i niewystarczające kiedy brakuje sił do zmagania się z nową rzeczywistością. do-not-give-up-2015253__340
Aby odnaleźć motywację wewnętrzną warto odpowiedzieć sobie na pytanie co ja z tej zmiany będę mieć? Jakie korzyści będę mieć gdy osiągnę cel? Co się zmieni na lepsze? Warto też zapytać samego siebie jakie mam korzyści z obecnej sytuacji? I jakie straty ponoszę nie wprowadzając żadnych zmian w swoim życiu? Ważne, aby wiedzieć dlaczego chcę zmiany. Dla jednych zmiana będzie oznaczała lepsze samopoczucie, dla innych nowe możliwości w zmianie pracy czy poznaniu nowych osób lub podniesienie własnej wartości.
Bardzo istotnym elementem jest ważnaość zmiany – na ile ważne jest ta zmiana dla mnie? W kontekście innych ważnych spraw w moim życiu. Te ważne sprawy stanowią zbiór priorytetów w naszym życiu. Dla jednych rodzina i poczucie bezpieczeństwa będzie najważniejsze a dla innych kariera zawodowa. Istotne jest, aby wiedzieć jak to u mnie wygląda. Jeśli chcemy zmienić nawyki żywieniowe ze względów zdrowotnych, a zdrowie jest na naszej liście priorytetów wówczas te elemnety są ze sobą zbieżne, a co za tym idzie także postrzegana ważność będzie duża. Jeśli jednak na naszej liście priorytetów jest potrzeba podejmowania ryzyka wówczas jest duża szansa, że motywy jakie nami kierują nie znajdą oparcia w tym, co dla nas ważne. Powstanie dysonans między motywacją a priorytetami, który będzie nam utrudniał wprowadzenie zmian w życie.
Kolejnym istotnym elementem w kontekście motywacji do zmiany jest nasza wiara w osiągnięcie celu. Im większa wiara tym większe szanse na osiągnięcie celu. Jeśli zmiana jest dla nas ważna, ale nie wiemy jak ją wprowadzić w życie często zamiast zmieniać zachowanie zmieniamy nasz sposób myślenia. To tzw. mechanizm obronny i usprawiedliwiamy się „Nie jest wcale tak źle”, „Aż tak mi na tym nie zależało”, „Nie mam teraz na to pieniędzy i czasu” itp.
Na wiarę wpływają nasze wcześniejsze doświadczenia – czy są one dobre czy złe. Stąd kolejną istotną rzeczą jest odnalezienie w sobie zasobów, które pomogą w realizacji celu, które będą nas wspierać. Warto przypomnieć sobie wszystkie dotychczasowe sukcesy i osiągnięcia, małe i duże, które wymagały od nas zaangażowania, poświęcenia pracy i czasu, dzięki czemu osiągnęliśmy cel.stokrotka
W kontekście motywacji do zmiany warto poznać także swoje słabe strony i rozpocząć pracę nad nimi. To wzmocni nas dodatkowo. Świadomość swoich słabych stron wbrew pozorom może być pomocna. Dzięki temu wiemy, z jakimi wyzwaniami możemy się spotkać w dordze do celu. A to pozwala się przygotować.
Na koniec proponuję ćwiczenie. Ważne, aby wykonać je jedno po drugim. Napisz dwa opowiadania 1. Jak wyobrażasz sobie swoją przyszłość za 3 lata, gdy jeszcze przybrałaś na wadze? 2. Jak wyobrażasz sobie swoją przyszłość za 3 lata, gdy schudłaś? Opisz wszystko bardzo dokładnie i realistycznie, np. co będziesz robić, a czego nie i dlaczego? Jak będzie wyglądało Twoje życie zawodowe, rodzinne, jak będziesz spędzać wolny czas, jak będzie wyglądała Twoja aktywność fizyczna, co będziesz myśleć na swój temat? Jak już napiszesz porównaj oba opowiadania. Jakie wnioski przychodzą Ci do głowy? Co jest dla Ciebie ważne?